ÄLGAR och "FÅGEL"-HUNDAR

För ett år sedan satte Tage upp en "Smålands-gärdsgård" runt tomten. Då tyckte jag att han tog i när han gjorde den så hög (Älghägn el. ett staket för att hundarna skulle stanna på tomten?), men nu förstår jag varför han ...


Älgtjuren är bara några meter utanför Tage`s "älghäng"

Sedan var det där med "Fågel-hundar", vi vet absolut vad som krävs för att få till en bra ...!!!
Massor av träning: Först och främst gäller det att ha en mkt bra dressyr, samt att jobba mkt med apporten och att träna, träna och än en gång träna ute på fältet.

Vi har haft två Gordon´s som har fått starta på jaktprov, de gjorde iaf så bra ifrån sig att de fick "stanna kvar" hela dagen!

Men NU har vi en "Hund-fågel" om man vänder på det, min "lilla Astrid" försökte sig på att jaga en




och helt plötsligt blev rollerna omvända: Skatan jagade "Astrid" som till och med fick sig ett ordentligt bett på nosen, stackars "lilla Astrid", hon kommer nog aldrig att bli en riktigt bra "FÅGELHUND"!!!

 


Kommentarer
Postat av: Tanja

Det är så jäkla coolt. Här syns ju bara hjortar, vildsvin och fasaner om man tänker på jakt. Om en älg hade dykt upp hade man nog inte trott sina ögon. Så häftigt.

Kram

2010-10-10 @ 17:21:08
URL: http://www.kezodouglas.se
Postat av: Margret

Tanja: Nu hade jag nästan önskat att Tage hade gjort staketet ännu högre eftersom hundarna känner att det finns något riktigt spännande utanför :-(

Jag vet inte om jag vågar skriva det där om Fågelhundar men ...

2010-10-10 @ 19:02:35
Postat av: Johanna

Ja nu är ålgjakten igång och rör runt på dem. Häftigt att den vågar komma så nära med era hundar. Kul! Fast jag är nog glad att jag inte hade haft en sådan stor utanför hos oss. Hade varit rädd för att gå ut, tänk om de anfaller. ;-)))

2010-10-11 @ 10:33:30
Postat av: Margret

Johanna: Absolut är jag orolig för att mina

"svarta" skall få nys om att det finns något spännande utanför "älghägnet"!!!

Att Tage verkligen fick närkontakt med älgen som hoppade på honom = han får skylla sig själv!!!

Massor av kramar.

2010-10-12 @ 21:30:26
Postat av: Tanja

Stackars Astrid,men även om jag tycker det är synd om henne så tycker jag att det är rätt häftigt att säga "Min fågelhund har blivit biten på nosen av en skata" Håller du inte med?

Vet du vad, Bosse väger 30,5 kg. Är detta rimligt på en 8 mån valp?

Kram

2010-10-13 @ 11:07:12
URL: http://www.kezodouglas.se
Postat av: Johanna

Kul med fågelhundar som sniffar efter älg. Mozart och Atlas smyger på fågel och sedan rusar de rätt på...hmm..ska det va så. ;-))

Tanja: Så mycket väger ju inte ens Atlas....Är Bosse grövre än honom????? Dietdags för Bosse med kanske.....Vår lille Mozart ska vi dra ner på nu för det syns på honom att det blivit lite mycket mat på sistone....

Kramar

2010-10-14 @ 18:14:36
Postat av: Johanna

Skator är hemska! Stackars Astrid. Mozart har fått midre mat och nu syns det direkt att hans hull försvann. Men hans päls är hemsk förutom där vad han är nytrimmad nu då. Tack så mycket Margret. Tanja det är bara att vara glad för ser inte Bosse tjock ut så är han grov och det ska väl dessa Gordon settrar vara eller?

Kramar Johanna

2010-10-17 @ 21:38:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0