FINLAND TUR OCH RETUR

Resan till Finland var en PARNINGS-RESA, men jag börjar med hur vi tog oss till Tammerfors.

Torsdagen den 26:e mars.  
Redan vid 12,30 inledde Johanna, jag och inte minst Doris resan upp till Stockholm. Jag vill ju alltid vara ute i god tid!



Knappt 7 mil innan Stockholm får Johanna ta över ratten eftersom jag näst intill har forbi för att åka på infarten till vår huvudstad där man blir omkörd både på höger och vänster sida: FY SJUTTON vad jag tycker det är otäckt. Vi trodde att vi skulle hitta till hamnen utan besvär för det skall väl en GPS hjälpa oss med, men hur det än gick till så befann vi oss plötsligt på Hornsgatan mitt i central Stockholm. Vi som hade följt alla anvisningar till punkt och pricka förutom en gång då vi hamnade i fel fil och inte släppte Stockholmarna in oss mitt i rusningstrafiken.



Vi kom till hamnen strax innan incheckningen öppnade och det fanns några ögonblick då jag nästan önskade att vi hade kommit för sent, för att sitta instäng på en färja gör nästan att jag början hyperventilera! Jag skulle för ett antal år sedan med hjälp av vänner försöka övervinna denna rädsla genom att åka på en nöjesresa till Jylland och inte blev det bättre efter det eftersom vi satt på grund i drygt ett dygn!!!

Fredagen den 27:e mars.
Väl i hamn på den Finska sidan av Östersjön blev det lite stress eftersom vi hade 2 timmar på oss att ta oss till Veter (kliniken i Finland) där Kurts sperma finns lagrad och där Doris skall insemineras när tiden är inne.



Senast kl 10,00 måste blodprovet tas för att kontrollera Doris progesteron-halt i blodet för att få svar samma dag och då det är fredag känns det viktigt att inte missa detta blodprov eftersom labbet har stängt lör- och söndag. Vi stiger in på kliniken 10,04 och blodprovet tas direkt och vi kör själva till labbet och lämnar det där för analys: Svaret skall vi få kl. 13,00. Under tiden försöker vi hitta till hotellet med hjälp av GPS:en och visst visar den rätt men det är enkelriktat nästan överallt känns det som.



Hotellet och inte minst vårt rum infriar alla förväntningar, vi installerar oss och packar upp i väntan på att klockan skall bli 13,00. Hotellet ligger bara 700 m från kliniken men vi tar iaf bilen dit för att höra hur högt Doris progesteron-värde är = 1,5. Nytt prov på måndag, alltså en hel helg att utforska Tammerfors centrum.

Måndagen den 30:e mars.
Nytt blodprov och återigen spänd väntan på provsvaret, idag är Doris progesteron-värde = 5,6 och hon är på sitt 14:e dygn i löpet. Alltså blir det att vänta till onsdag för ett nytt blodprov, samtidigt som vi får förklarat de olika värdena.
  5-10 =  vanlig parning
10-15 = insemination med färsk sperma
15-20 = insemination med fryst sperma
Intressant att veta men kanske skulle jag varit mer påläst innan vi åkte men vi får iaf en lång "semester" . Det är bara Doris som ser ut som om hon längtar hem och jag förstår henne eftersom hon är van att få springa lös på våra ängar och skog, alltså inte att behöva gå ut i en storstad med koppel för att göra det en hund behöver göra flera gånger om dagen.
Nu gäller det bara att försöka boka vårt rum ytterligare några dagar och boka om båt-resan hem. Nu hade vi turen på vår sida, vi fick hehålla samma rum och det fanns bara en hytt kvar till nattfärjan Åbo-Stockholm torsdag kväll!

Onsdagen den 1:e april.
Idag hade Doris äntligen en progesteronhalt på 15 = DORIS SKALL INSEMINERAS I KVÄLL!!!
Doris får en lugnande spruta när vi kommer till kliniken, sperman tinas och kontrolleras = 70% pigga och friska spermier vilket är mkt bra. Vi får också ta en titt i mikroskopet och det ser nästan ut som "myrornas krig" som man ibland kan se på TV-skärmen. En näst intill helt nedsövd Doris insemineras och när hon börjar vakna upp åker vi tillbaka till hotellet så att hon i lugn och ro skall få vila upp sig men först måste vi passera lobbyn som var full av folk. Stackars Doris kan knappt gå "upprätt" och tar snedsteg så det var nog många som undrade om hon hade fått ett par öl för mycket.

Torsdagen den 2:e april.
Vi lämnar ett jättekallt Tammerfors med snöstorm för att åka till våren som har kommit till södra Sverige.


Kommentarer
Postat av: Helena Johansson

Det ska bli så spännande Margret! Okej, jag hoppas ju att både du och Doris förskonas från 15 små troll:-) men 6-7 kanske?!:-))) Ser verkligen fram emot detta, och hoppas att Doris är lite rund om magen om nån månad:-)

1000 kramar till dej och Doris!

Helena

2009-04-09 @ 12:57:19
URL: http://www.jaquilines.se
Postat av: Tanja

Vilken "semester" ni fick. Jag håller verkligen tummarna för er och att ni inte har gjort denna resan i onödan.



Riktigt varma och gosiga vårkramar

Tanja

2009-04-09 @ 13:26:20
URL: http://www.kezodouglas.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0