ÄNTLIGEN ÄR ALLT KLART = DORIS KOMMER ATT "PARAS"!!!

All denna byråkrati som gäller när när man vill inseminera en tik med en hane som inte bor i ett EU-land!

Jag tar allt från början: Började med att kontakta Kurt´s ägare i Ryssland med en förfrågan om hon ville be sitt medgivande att Doris "parades" med Kurt. Julia = Kurt´s ägare svarade direkt att hon tyckte att det skull bli en intressant kombination, därmed var första hindret avklarat.

Efter det kontaktar jag Jordbruksverket för att få mer information om införsel av fryst sperma från Finland, Kurt´s sperma finns samlad och fryst i Finland. 2009 blev det nya regler att man kan ta in fryst sperma från EU-länder utan införseltillstånd. Min lycka höll nog inte i sig mer än 3 minuter efter det att jag avslutat mitt samtal med Jordbruksverket eftersom det slår mig att Kurt är ju Rysk och ringer därför upp JBV igen för att kontrollera att allt iaf är ok. Damen jag talade med kunde inte svara utan bad att få återkomma. Två dagar senare fick jag besked om att jag måste ha ett införsel-tillstånd eftersom Kurt har ett Ryskt registreringsnr.

Nu gäller det att kolla upp om det togs något blodprov på Kurt tidigast 20 dagar och senast 30 dagar efter det att han lämnat sperma gällande brucellos och leptospiros, det hade inte tagits något blodprov = jag kan inte få något införseltillstånd.

Efter några dagars funderande kontaktar jag JBV igen för att rådfråga dem hur jag skall gå vidare = de svarar med ÅK TILL FINLAND och seminera din tik där :-) Allt kanske löser sig ändå.

Innan jag går vidare så kontaktar jag SKK för att höra hur de ställer sig till detta = KONTROLLERA ATT KURT´s STAMTAVLA och HD-resultat är godkänt av FCI. Jag skickar upp kopior av export-stamtavla och HD-röntgen, får svar på ett par dagar att allt är i sin ordning :-)

Det känns lite stort att försöka sig på att seminera med fryst sperma MEN när vi höll på med hästavel så seminerade vi flera gånger våra sto här hemma i stallet med fryst sperma och jag var den som hade koll på att vattnet höll exakt rätt temperatur och de sekunder som strået med sperma skulle tinas = VI FICK EN LITEN FÖLUNGE varje gång vi valde att seminera något av våra sto.
 

Delight med hennes nyfödde son "Nicko" som vid 3-års ålder såldes
till en ryttare som tävlade i Svenska landslaget!!!

Stackars lilla "Doris" som inte får träffa sin av oss utsedde pojkvän utan istället får nöja sig med att träffa en grönklädd veterinär som skall göra sitt bästa för att hon nio veckor senare skall föda några "svarta trollungar".


Bild från Veter OY (kliniken i Finland där Doris skall semineras)

Nu återstår det bara att övertyga Doris att Kurt är jättevacker (för hon måste ju också ge sitt medgivande).


Huvudbild på Kurt.

Kommentarer
Postat av: Helena Johansson

ÅÅÅÅÅ, vad spännande det ska bli! Och jag tror att Kurt faller Doris i smaken...

KRAMAR!

2009-03-05 @ 18:22:25
URL: http://www.jaquilines.se
Postat av: Tanja

Hejsan!

Är det bara jag eller har inte Kurt lite drag som påminner om Astrid, säger en amatör som jag. Vacker är han iallafall och det måste han vara om han ska få valpar tillsammans med en av de vackraste tikar jag känner, Doris då alltså, fast det förstod du väl?

Kram på dig/er

Tanja

2009-03-05 @ 20:47:58
URL: http://www.kezodouglas.se
Postat av: Anonym

Här hemma hos väntar vi med spänning på att Doris skall komma i löp och operation övertalning pågår för fullt.

Tanja du har helt rätt i att Kurt och Doris påminner lite om varandra, kanske inte så konstigt på det finns lite ssmma linjer i båda.

Massor av kramar till både Helena och Tanja.

Margret

2009-03-05 @ 21:37:26
Postat av: Anonym

Vad tokigt det blev: Det är ju Kurt och ASTRID som påminner om varandra :-)

//Margret

2009-03-10 @ 22:06:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0