TURKIET NÄSTA

Jag längtar till den 6:e maj!!!



Efter ett års uppehåll så packar jag och min syster väskorna igen och drar till Turkiet. I år blir det Side efter att vi har gjort Alanya osäkert de senaste gångerna.


"Krokodilbröd"

Krokodilbröd eller inte men det var Stina´s (jag har alltså varit i Turkiet med Tage och Stina också) namn på brödet som serveras i Turkiet medan man väntar på maten och visst är det gott att sitta och bryta bitar och dippa det i olika såser. Ni som tycker att jag är blyg och det är jag verkligen skulle varit med för några år sedan.

Som det ljushuvud jag är kom jag att tänka på att just ett "krokodilbröd" skulle ju vara toppen även här hemma när man sitter vid grillen och väntar på att kolen skall förvandlas till glöd. Här hos oss är det oftast så att den perfekta glöden infinner sig när vi har ätit klart.

Efter det inledde jag min receptjakt men jag fick fråga på många, många restauranger innan jag till slut fick napp. På ett ställe lovade de mig att jag absolut skulle få receptet om vi kom tillbaka kvällen efter och åt där, så visst gjorde vi det men receptet jag fick jag var att de visade mig en bit jäst. Men skam det som ger sig så min jakt på "krokodilbröds" receptet fortsatte: Jag fick napp till slut och fick tom. baka vårt eget bröd och kocken ansträngde sig verkligen för att jag inte skulle missuppfatta honom när jag skrev ned receptet.

Jag har recept på "krokodilbröd"  och jag har bakat det många gånger!!!

Det är inte bara Marie och jag som skall ut och resa:


(Bild från Googles bilder)

Stina, Peter och Wasanthi drar iväg till Egypten dagen innan. Det var absolut rätt datum Stina valde för deras resa eftersom jag ibland eller om jag skall vara helt ärlig alltid är orolig att något skall hända när mina "små" är ute och reser. Denna gången är jag själv iväg och har ju då annat att tänka på :-) men en liten tanke kommer jag nog att skicka till Egypten iaf.

Kommentarer
Postat av: Tanja

Jag är inte alls avundsjuk, nejdå inte alls. Finns det något mysigare och skönare än att befinna sig i Sverige just i maj. Tänk på det du :-) Jag är inte alls avundsjuk, tro aldrig det, snyft.

Kram

2009-02-10 @ 11:46:43
URL: http://www.kezodouglas.se
Postat av: Jeanette Boström

Hej..

Man får inte lägga ut att man HAR ett recept på krokodilbröd och att man inte delar med sig av det :P



Kram "webban" Jeanette

2009-02-10 @ 12:29:44
URL: http://www.redsetter.dk
Postat av: Anonym

Tanja: Det förstår du väl att jag inte på något sätt skulle vilja göra dig avundsjuk eller kanske bara lite :-)



Jeanette: Här är receptet och det blir nog minst 4-5 krokodiler :-D

1 KG Vetemjöl

½ L Vatten

15 G Salt

50 G Jäst

Lös upp jästen i fingervarmt vatten, tillsätt salt och mjöl. Låt jäsa 1 tim. Kavla ut till långa 2-3 mm tjocka längder. Pensla med äggula+vatten. Strö över sesamfrö.

Grädda 3-5 min i 250 grader.

Minska gärna måtten eftersom brödet skall vara varmt och nybakat.



Kramar till er båda



2009-02-10 @ 20:30:43
Postat av: Anonym

Va duktig du är med ditt bloggande!

längtar också till maj Kram syster

2009-02-14 @ 20:33:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0